Reguły Coaching Improv – cz. 3

Bądź przeciętny, wystarczająco dobry.

W życiu:

Gdy zbyt mocno się starasz , twój niepokój blokuje Cię. Zwlekasz, dopieszczasz , a czas ucieka. Tak długo jak nie  dasz szansy swemu dziełu , cokolwiek nim jest , dokument, raport, pytanie jakie chcesz zadać, tak długo nie będziesz wiedział c o świat o nim sądzi. Przestań być perfekcjonistą, bądź wystarczająco dobry!

Obecnie w marketingu, budowie oprogramowania i w wielu innych dziedzinach wykorzystuje się podejście oparte o minimal viable product , czyli produkt posiadające minimalne cechy , które można zobaczyć, dotknąć. Taki „niedoskonały” produkt daje się klientom. Pozwala to na weryfikację, czy będą oni zainteresowani nim , oraz pozwala to na określenie jakie cechy produktu zapewnią mu powodzenie. Dzięki temu szybko pojawia się informacja zwrotna, która pozwala sprawdzić czy idziemy w dorym kierunku.

Pewną inspiracją dla nas może być też anegdota: „Pewien poeta, codziennie siadał do pisania wierszy i pisał przez godzinę.  Pytany , co robi gdy napisze coś nie zbyt dobrego, bo przecież to jest niemożliwe by codziennie pisać arcydzieło odparł, że w takie dni obniża swoje standardy” .

Pamiętaj, że każdy z nas jest jedyny unikalny , a to znaczy, że to co dla Ciebie, jest zwykłe, przeciętne , dla kogoś innego będzie odkrywcze i nowatorskie. To pozwoli Ci więcej zrobić.  Przestań szukać oryginalności, kreatywności.  Paradoksalnie nie musisz wyjść ze swojego „pudełka” ale spojrzeć na nie z innej perspektywy. Nie chodzi o szukanie nowych pejzaży ale bardziej o spoglądanie „inna parą oczu”. Zrób coś co dla ciebie jest normalne, zwykłe. Pamiętaj , że jesteś jedyny , unikalny na świecie.  Szukaj wewnątrz pudełka.

Dla coacha:

Nie szukaj idealnych, mocnych pytań. Tak naprawdę to klient wie, które pytanie trafiło i czasem zaskakuje Cię mówiąc Ci o tym. Jeżeli czujesz w sobie napięcie i chęć sprawienia by klient był lepszy, to być może za bardzo się starasz być ponadprzeciętny, doskonały, i może to Tobie bardziej zależy niż klientowi. Bądź sobą, nie staraj się zaimponować ani klientowi ani nikomu innemu. Korzystaj z tego co daje Ci ciekawość i intuicja. Te same zasady odnoszą się do „zadań domowych”, ćwiczeń. Czasem najprostsze z możliwych będzie najbardziej skuteczne, a czasem, a może wręcz najczęściej, najważniejsze żebyś po prostu był!

Bądź uważny:

W życiu:

Życie to uważność ! Bycie uważnym wpływa na nasz sposób odczuwania życia. Koncentruj się na tym co się dzieje tu i teraz. Nie planuj w myślach tego co zrobisz za chwilkę, wróć do tego co się właśnie dzieje. Obserwuj otoczenie, ludzi i siebie. To co się dzieje w Tobie też ma znaczenie. Pamiętaj jednak aby nie koncentrować się na jednej rzeczy, bo wtedy może Ci umknąć cos ważnego. Możesz to zaobserwować na stronie www.theinvisiblegorilla.com. Znajdziesz tam filmik z zadaniem do wykonania. Ciekaw jestem tego co doświadczysz. Ćwicz obserwowanie tego co Cię otacza jako całości, np. zamknij teraz oczy, i opisz swoje najbliższe otoczenie.

Otwórz oczy i sprawdź co pominąłeś, w czym się pomyliłeś, co dodałeś.

Gdy uświadomisz sobie , że „odpłynąłeś” zwróć uwagę na swoim oddechu, na tym czego doświadcza Twoje ciało, rozejrzyj się dookoła i przyjrzyj czemuś dokładniej. Zwolnij, daj sobie czas. Gdy bardzo szybko jedziesz samochodem, świat tylko Ci miga przed oczami, aby dostrzec coś naprawdę musisz zwolnić !

Dla coacha:

Obserwuj siebie, to Ty jesteś najważniejszym narzędziem swojej pracy. Słuchaj tego co mówi klient, i tego czego nie mówi. Nie koncentruj się tylko na znaczeniu słów, dojrzyj emocje i przekonania. Patrz na mowę ciała. Słuchaj tonu głosu i patrz na swojego klienta całościowo. Zauważaj też co robi jak przychodzi na sesję, czy się spóźnia, czy ma tendencję do przedłużania. Te drobne obserwacje mogą Ci pomóc zrozumieć i zapytać się klienta jakie to ma znaczenie dla niego. Zapraszaj swojego klienta do uważności, niech doświadczy zwolnienia tempa działania, myślenia. Zwracaj mu uwagę na to czego doświadcza.  Zmiana nawyków wymaga dostrzeżenia co je uruchamia i nauczenia się  nowych sposobów zachowania, myślenia, które będą się wyzwalały w miejsce starego nawyku. Bądź uważny i pamiętaj by nie koncentrować się na jednym elemencie, bo wtedy możesz coś ważnego przegapić.

 

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: