Mów „Tak” na to co przynosi życie.
W zyciu :
Akceptuj wszystkie okazje by komuś pomóc. Poprzez akceptację wejdziesz w świat pełen akcji i przygody. Ludzie dzielą się na tych co mówią światu „tak” i tych co mówią „nie”. Ci drudzy zyskują poczucie bezpieczeństwa a Ci pierwsi przygody i zadowolenia. Mówienie „Tak” łączy ludzi, nawet jeśli wpadną z tego powodu w kłopoty to będą w nich razem i razem je pokonają. Mówiąc „Tak” dzielisz się kontrolą. Oczywiście trudno jest sobie wyobrazić akceptację wszystkich propozycji, i samo zwiększenie częstości akceptowania pozwala nam dojrzeć jak wiele razy blokujemy w naszym życiu tylko z przyzwyczajenia, z nawyku mówienia nie. Zawsze mów Tak gdy ktoś prosi o pomoc i możesz to zrobić. Mówienie zabezpiecz Cię przed grzechem głównym którym jest blokowanie. Blokowanie może mieć wiele form:
- Kontrola zamiast akceptacji,
- mówienie nie,
- mamy lepszy pomysł,
- zmiana tematu,
- poprawianie mówcy ,
- ignorowanie sytuacji,
- gdy nie słuchamy,
Budzi się w nas krytyk. Próbujemy kontrolować przyszłość. Zamień „Tak,ale” na „Tak, i” i zacznij budować na tym co powiedział rozmówca.
Mówienie Tak to akt zaufania i wiary w drugą osobę. Mówienie Tak kieruje nas w kierunku tworzenia wizji, szukanie tego co jest dobre w sytuacji. Buduje optymizm. To nie gwarantuje sukcesu ani nie znaczy, że nie będziemy mieli trudnych sytuacji.
Główne punkty: bądź można to zrobić, zgadzaj się z tymi dookoła , Ćwicz mięsień Tak a to buduje to optymizm
Dla coacha:
Akceptuj swojego klienta. Pamiętaj, że każda decyzja jaką podjął w życiu była najlepsza z możliwych w tamtym momencie życia klienta i wynikała z dobrych intencji. Gdy pojawi się coś nowego, niespodziewanego powiedz temu „Tak”, powitaj i zastanów się jak możesz na tym budować. Spróbuj zrozumieć i nie oceniaj. Każda nieznana sytuacja, klient może budzić lęk i powodować blokowanie. Najczęstsze formy blokowania to są takie jak powyżej Zwracaj na to uwagę w sobie i wypatruj tych oznak blokowania u klienta. To są potencjalne obszary do pracy. Pomyśl, może klient mógłby skorzystać z wdrożenia tej reguły w życie?
„Nie Przygotowuj się”
W życiu :
nie planuj a oczyść umysł , bądź tu i teraz. Jak często zapisanie na liście „Do zrobienia” zastępuje rzeczywiste zrobienie. Zamiast żyć tym co się dzieje teraz planujemy, obawiamy, myślimy jak należy się zachować.
Nie chodzi by ignorować przygotowanie bo :
„Przygotowując się do bitwy zawsze stwierdzałem , że plany są nieprzydatne ale planowanie jest konieczne” – Dwight D. Eisenhower
Aby improwizować należy zwracać uwagę na szczegóły tego co dzieje się tu i teraz. Otwórz oczy, oddychaj, żyj w tu i teraz, wyrzuć swoje myśli, jeśli coś cię zaprząta to zwróć uwagę na to co się z Toba dzieje. Zastąp przygotowanie uważnością. Zaufaj swojej wyobraźni i intuicji. Bądź elastyczny. Jeśli maiłbyś przejść operację to chciałbyś aby operujący Cię lekarz dobrze się przygotował i umiał później podejmować decyzje w sytuacjach gdy w trakcie zabiegu pojawią się jakieś komplikacje. Gdy jesteś otwarty na tu i teraz zaczynasz dostrzegać wszystko to co jest dostępne i może być użyte w Twoich działaniach. Zejdź sobie z drogi. Akceptuj to co już jest dostępne. Akceptuj dary. Bądź wdzięcznym odbiorcą. Na początku jest Lęk. Wiara w siebie przychodzi dopiero po wykonaniu zadania. Nie można uniknąć lęku. Pokazuje jak bardzo nam zależy na sukcesie. Działaj pomimo lęku, jest on najczęściej wynikiem zbytniej koncentracji na sobie. Zaakceptuj to co czujesz i skoncentruj się na jakiś odczuciach z ciała, zmień swój fokus , zauważ coś w otoczeniu, policz krzesła, oddychaj, śmiej się .
Dla coacha:
w pracy z klientem najważniejsze jest byś poświęcił mu swoją pełną uwagę. Nie bądź sztywny w swojej pracy. Pamiętaj najważniejsza jest agenda klienta. Podążaj za nim. Nawet jak przygotowujesz się do spotkania i planujesz je podejdź do tego na zasadzie celów jakie chcesz osiągnąć a nie szczegółowego planu sesji. Plan sesji układaj na zasadzie pytań: Co chcę poruszyć? Jaką hipotezę chcę sprawdzić ? jakie ćwiczenia mogą być przydatne ? W trakcie sesji nie planuj kolejnego pytania bo to powoduje, że nie jesteś uważny i nie słyszysz klienta. Przypomnij sobie sytuację, w której jesteś w grupie , która ma się sobie nawzajem przedstawić. Gdy zbliża się Twoja kolej, czy pamiętasz to co mówiła osoba przed Tobą? A co z tą co mówiła tuż po Tobie? Często planowanie jest ucieczką przed lękiem, dotyczy to i Ciebie i klienta. Czasem tez, to cecha naszych mózgów, postrzegamy coś co zostało zaplanowane jako już wykonane. W wyniku na planie się kończy wszelka aktywność. Planowanie to może być też oznaka dążenia do perfekcji i kontroli nad przyszłością. Życie tylko planami zabija uważność i spontaniczność. Jest to pełna koncentracja na przyszłości, a jak pisze Zimbardo w „Paradoksie czasu” szczęśliwe życie może nam dać korzystanie z pozytywnych wspomnień, życie chwilą bieżącą przy dążeniu do jakiegoś celu. Korzystanie ze wszystkich czasów jest niezbędne. Planowanie może nas oślepić na dary, które ofiarowuje nam życie. Akceptujmy to co jest dostępne.